برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟
سرخط خبرها

موانع اجتماعی و روانی درمان اعتیاد رفع شود

  • کد خبر: ۱۷۴۹۲۹
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
موانع اجتماعی و روانی درمان اعتیاد رفع شود
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، برچسب زدن را مانعی بر سر راه درمان اعتياد در جامعه عنوان کرد و خواستار از بین رفتن این نگاه منفی در اجتماع شد.

غلامحسین دلبری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: انگ و برچسب خوردن اجتماعی فرآیندی معمولی و به امری بدیهی میان افراد مبتلا به اعتیاد تبدیل شده است. بیماران معتاد انگ و تبعیض اجتماعی را در خودانگاره خود می‌پذیرند. رسانه‌ها از قبیل تلوزیون، فیلم‌های سینمایی، فضای مجازی و... در دامن زدن به این انگ‌ها میان مردم نقش بسزایی دارند. به تدریج شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که معتاد نیز انگ دریافت شده از جانب دیگران را می‌پذیرد؛ از حلقه‌های اجتماعی دوری کرده و خود به خود به حاشیه رانده می‌شود.

وی ادامه داد: ترس از قضاوت یا تبعیض از سوی دیگران می‌تواند روش نگریستن افراد مبتلا به سوء مصرف مواد را به خود و نحوه تطابق با وضعیت بیماری را عمیقا تحت تأثیر قرار دهد. این تجربه ممکن است موجب شود افراد خود را مورد سرزنش قرار داده و سزاوار بدرفتاری بدانند. حتی از حق درمان و استفاده از سایر مزایای اجتماعی دست بکشند.

دلبری افزود: اعتیاد نوعی بیماری تلقی می‌شود اما متاسفانه توام بودن اعتیاد با ارتکاب برخی از جرائم نیز باعث افزایش انگ و تبعیض به این افراد شده است. گا‌ها افراد معتاد شرایط را طوری ارزیابی می‌کنند که حتی جامعه نیز امیدی به بازگشت آنان ندارد و دست از زندگی می‌کشند. از این رو با افزایش آگاهی مردم در مورد این بیماری باید در راستای متوقف ساختن هرگونه انگ و تبعیض نسبت به این افراد و تغییر نگرش مردم اقدام کرد.  

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه انگ و تبعیض مانع بزرگی در راه درمان بیماران مبتلا به اعتیاد است، خاطرنشان کرد: کسانی که انگ و تبعیض را تجربه می‌کنند، به حاشیه رانده شده و در مقابل اعتیاد آسیب‌پذیرتر می‌شوند. پرهیز از آن یکی از اصولی‌ترین اقدامات در اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در برابر همه‌گیری آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->